Е-транспортът, независимо цената, е крайно наложително да навлезе в градовете ни, смята експерт

  • 23 март 2018 07:02

  • 2771
  • 1
Е-транспортът, независимо цената, е крайно наложително да навлезе в градовете ни, смята експерт
© Булфото/Архив

Е-транспортът, независимо цената, е крайно наложително да навлезе в градовете ни, каза в интервю за БТА инж. Колю Орешков от Центъра за енергийни решения. Той коментира приложимостта, развитието, пробега и възможностите да се намали цената на електромобилите.

Е-автомобилът предстои да се развива, особено като продукт от серийната индустрия неговата ефективност ще продължи да се подобрява, коментира експертът. По думите му според водещи учени и специалисти някъде през 2022 година всеки десети автомобил ще бъде електрически.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Защо електро автомобилите са все още толкова скъпи?
Отговор: Дължи се на енергийния блок, който е в основата на цената. Самата батерия произвежда енергия, цената на която при нова е-кола излиза около 200 евро за киловатчас. Компонентата на акумулаторната батерия съставлява над 40 процента от стойността на колата на бъдещето. Иначе останалите системи за управление и контрол са доста технологично изчистени, те се произвеждат масово от роботизирани фабрики. Когато говорим за агрегата, той също е технологично познат. Предстои да се правят още подобрения, но те са незначителни, и са от гледна точка на различните подходи и конструктивни решения, свързани с това, какво точно трябва да се използва.Така че отговорът на въпроса не е еднозначен, по него работят от десетилетия екипи от специалисти много сериозно и отговорно.

Иначе отдавна е известна ефективността на самия електрически двигател, тя е голяма и е над 80 процента - в случая е-енергията или по-точно начинът, по който се осъществява преноса, преобразуването и съхраняването й. За решаването на тази технологична подробност са необходими нови проекти, изследвания и други стъпки, за да се случи очакваното, ниска покупна цена на автомобила. Понастоящем литиево-йонни клетки се влагат в електрическите или хибридните автомобили, но те още не удовлетворяват задоволително товароносимостта им. Предполага се, че при тази цена на киловатчас и при мощност от 60 кВтч, цената която се получава е от около 12 000 евро.

Днешните технологии на батериите разчитат на няколко "редкоземни елементи", които се намират само в няколко държави и са скъпи. Става дума за цената на лития, която се е увеличила в пъти повече през последните години. Има още един отрасъл, който е в силна конкуренция и това е батерията на смартфона. Близо една четвърт от световното производство на кобалт се използва за смартфони.

Металът е съществена част от литиево-йонните батерии. И докато само 8 грама кобалт са необходими, за да направите батерия за мобилен телефон. То, за да произведете батерия за е-автомобил е необходимо 1000 пъти повече. Така че автомобилната индустрия повишава търсенето на ценните метали, като кобалта например, цената му се е почти утроила през последните 18 месеца и тон от ценния метал сега струва $ 80 000. Моето мнение е, че още дълго време ще се борим да създадем такъв блок, който да намали цената драстично. Ето защо производителите насочват усилията си в научни изследвания, развитие и производство на компактен акумулаторен блок.

Въпрос: Какви възможности за пробег имат електрическите автомобили - те са подходящи само за по-кратки разстояния?
Отговор: Пробегът на е-автомобила е ограничен, защото е функция на батерията. Само няколко марки коли могат да достигнат 200 километра. Това е така, защото енергийната плътност на батериите е по-малка от тази на горивата. В един литър бензин се консумират почти 12 000 вата енергия (Wh). Днес литиево-йонните батерии постигат плътност на мощността до 140 Wh/kg. За сведение, за да може да измине 100 км класическата е-кола ще консумира около 20 000 Wh. За целта трябва да носи около 150 кг. батерии. Производителите на батерии дават гаранция за пробег от 100-160 хил.км. и живот на енергийния блок от 10 години. Няма да навлизам в дълбочина какво се случва при експлоатацията, но е вероятно мощността да спада следствие на експлоатацията и затова трябва да се предвиди и резерв, който също оскъпява. Тук трябва да напомня, че ние имаме висок капацитет и опит при изработването на оловни акумулатори за нашата електрокарна индустрия от преди години. И можем да го приложим.

Според мен се пренебрегва производството на оловни акумулатори у нас, тъй като знаем, че България е производител и нетен износител на чисто олово. Вярвам, че тепърва предстои развитие в технологиите за производство на оловните акумулатори и подобряването на техните характеристики. Важно да се подчертае, че те са 90 процента рециклируеми и може да се постигне почти близък до идеалния кръговрат суровина-продукт-суровина.

За другите видове батерии трудно може да се посочи степента на готовност за рециклирането им. При масово навлизане на електротранспорта ще има огромен капацитет от акумулиращите блокове на тези превозни средства, който освен да се използва за тяхното собствено придвижване, може да се превърне в капацитет за електрическата мрежа, т.е. по време на престоя на превозното средство електроенергията може да бъде отдавана към електрическата мрежа. При наличие на такъв мощен източник на акумулация на електрическа енергия проблемът с малкия времеви диапазон на соларните системи може да бъде решен. Те спокойно могат да се използват като стационарни устройства за съхранение на соларната енергия, например в жилищни сгради с фотоволтаични инсталации.

Въпрос: Е-колите, решение ли са на проблемите на големите градове със замърсяването и какво ще е въздействието върху околната среда?
Отговор: Въпрос на философия, на стратегия и визионерство. Специалистите описват един свят, който ще е различен от днешния, очаква се да бъде далеч по-динамичен. Иначе конкретно, да, днес всички от производителите до потребителите говорят за електрически автомобили. Но, кога технологията наистина ще направи своя пробив и ще постигне пазарен дял, който да е необратим, е въпрос на време, още. Едно е без съмнение, че електрическият автомобил ще бъде успешен - и всички от политиката до бизнеса са убедени в това. Само, че кога?

Иначе, свидетели сме на грандиозна промяна на технологиите. Така, че всички опити и решения за нови модели е-автомобили трябва да бъдат направени сега, ние се нуждаем от време за събуждане чрез политиката. Сега се намираме в най-подходящото време за тази технологична промяна. Старите технологии, колкото и да са ни ясни и умилително симпатични идва им времето, и ако наистина сме отговорни пред себе и децата си, икономически наложително е да предприемем такава политика, която да може да гарантира, че нашите компании и фирми ще продължават да се променят в посока на енергийната ефективност.

Изкушен съм да напомня, че секторът енергетика или всичко, което е електроенергия и отопление се развива със същата динамика, както и при мобилността. Е-автомобилът предстои да се развива, особено като продукт от серийната индустрия неговата ефективност ще продължи да се подобрява. От изобретяването от Джеймс Уат от 1769 година на парния двигател, тогава неговата ефективността е била 3 процента, днес ефективността на електрическата кола от 2011 г. е 80 процента - в потвърждение на тенденцията. Според водещи учени и специалисти някъде през 2022 година всеки десети автомобил ще бъде електрически.

Последвайте канала на

БТА
2771 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар

2018.03.23 | 09:00

1
Защо са скъпи, зашото изедниците не се наядоха и не се насраха от алчност. Нещо , дето струва 4000 лв ти го продават за 40 000

Добави коментар

Водещи новини