Астроном любител откри свръхнова

• 22 февруари 2018 10:42

Астроном любител откри свръхнова
© Pixabay

Астроном любител от Аржентина откри свръхнова - експлозия на звезда в края на живота си, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес. Това е шанс 1 на 100 милиона...

"Професионалните астрономи отдавна търсят подобно космическо събитие - заяви един от авторите на изследването Алекс Филипенко от Калифорнийския университет в Бъркли. - Това е като да спечелиш от "космическа лотария".

"Измерванията на астронома любител Виктор Бусо довели до събиране на безпрецедентни данни", допълни Федерико Гарсия от Френския комисариат по атомна енергия, който също е участвал в изследването.

На 20 септември 2016 г. аржентинецът Бусо, който се увлича по астрономията, решава да тества новия си фотоапарат, с който е оборудван телескопът му. От град Росарио, северно от Буенос Айрес, той избрал да заснеме галактиката NGC 613, разположена на около 80 милиона светлинни години от Земята в съзвездието Скулптор. Бусо имал късмет - масивна звезда била на път да експлодира и да се превърне в свръхнова.

При свръхновите материята, от която е съставена звездата, се изхвърля със скорост хиляди километри в секунда. Тъй като се освобождава невероятно количество енергия, свръхновите са много ярки и могат да бъдат забелязани от Земята. Феноменът обаче е рядък и трудно предвидим. Астрономите обикновено го откриват едва няколко дни по-късно и почти никога в началото му.

Бусо предупредил Американската асоциация на наблюдателите на променливи звезди и предизвикал верижна реакция - астрономи и физици веднага насочили инструментите си към свръхновата. Някои наблюдавали повече от два месеца последствията от експлозията.

Според учените събраните данни позволяват да се опознае по-добре структурата на звездата преди експлозията й и естеството на самата експлозия. Екипът установил, че първоначалната маса на звездата била 20 пъти по-голяма от слънчевата. Учените освен това наблюдавали впечатляващото увеличаване на яркостта на свръхновата - за по-малко от половин час яркостта й нараснала 3 пъти.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

БТА