Наши студенти ще участват в международна кампания за търсене на астероиди

• 10 ноември 2017 18:03

Наши студенти ще участват в международна кампания за търсене на астероиди
© pixabay.com

От днес до 11 декември студенти от Шуменския университет "Епископ Константин Преславски" ще участват в кампания за търсене на астероиди "All-Bulgaria Asteroid Search Campaign", организирана от Международната колаборация за астрономически изследвания (IASC) към Университета Хардин-Симънс в САЩ. Това съобщиха от пресцентъра на висшето училище в областния град.

В кампанията ще се включват четири екипа студенти, които са преминали специална подготовка. Техен ръководите ще е доц. д-р Сунай Ибрямов - директор на Астрономическия център към Факултета по природни науки в Шуменския университет, отбелязват от пресцентъра.

Астрономическите наблюдения по кампанията ще се получават с телескоп за космическа защита на Института по астрономия към Университета в Хавай, който е разположен на върха на Халеакала, остров Мауи. След получаване на наблюдателните изображения, те ще се изпращат на екипите за обработка, които ще търсят нови астероиди, уточняват от пресцентъра на Шуменския университет.

Участието на студенти от висшето учебно заведение в областния град в подобни кампании датира от 2010 година, под ръководството на доц. д-р Веселка Радева. От началото на 2017 г. в четири кампании за търсене на астероиди те са направили над 70 предварителни открития на нови астероиди от Основния астероиден пояс между планетите Марс и Юпитер, повече от 10 от които са проследени и потвърдени като редовни открития. Нужни са няколко години за изчисляване на точните орбитни параметри на новооткритите астероиди, след което те ще получат окончателни номера от Центъра за малки планети към Международния астрономически съюз и откривателите-студенти ще имат възможност да предложат имена на откритите от тях обекти.

Нора Виткова