Учени откриха клетки, които не ни позволяват да се задушим в съня си

• 07 ноември 2017 08:21

Учени откриха клетки, които не ни позволяват да се задушим в съня си
© Pixabay

Докато извършвали експерименти с мишки, специалисти се научили да включват и да изключват неврони, които не позволяват на гризачите да се задушат в съня си, съобщи Лайф.

Учените открили особена група клетки, които непрестанно "измерват" нивото на въглеродния диоксид в кръвта. Благодарение на тях хората не умират в съня си при недостиг на въздух и се събуждат, ако се появи заплаха.

Данни на Световната здравна организация сочат, че 2 процента от децата и 6 процента от възрастните хора страдат от апнея - пълно или частично преустановяване на дишането в резултат на свиване или деформация на дихателните пътища по време на сън. Вследствие на апнея може да се почувства умора и да се влоши паметта, но никога не умират хора.

"Когато не достига кислород, човек се събужда и започва да диша, а след това отново заспива - заяви Клифърд Сейпър от Харвардския университет. - Този цикъл може да се повтори няколкостотин пъти нощем. Затова засегнатият от апнея в действителност не може да заспи. Сутрин той дори не си спомня, че не е успял да поспи, но се чувства много уморен."

Сейпър и колегите му установили коя част от мозъка е отговорна за въпросните екстремни пробуждания. Специалистите извършили експерименти със спящи мишки, оставени в клетки, в които можело да се промени нивото на въглеродния диоксид и кислорода. Оказало се, че принудителното включване на тези неврони може да накара гризача да се събуди или да го лиши от сън дори при наличие на нормално количество кислород. Изключването им го заставяло да заспи при критично висока концентрация на въглероден диоксид, която може да причини смърт.

Резултатите от изследването са публикувани в Current Biology.

БТА