Харесайте facebook страницата ни

Психолог разкри тайните на пълноценната отпуска

© Pixabay

За да не изпитвате тъга за изгубеното време, не мислете за работа на почивка и за почивка на работа. Това съветва психологът Светослав Фингаров, който коментира за БТА как най-пълноценно да ползваме времето за почивка и лесно да се адаптираме на работното място след отпуск.

"Трябва да сме отдадени на това, което правим - ако е почивка, да е пълно откъсване от ежедневието, ако е работа, да е работа. Това е начинът да се преодолее непрекъснатата тревога", посочва Фингаров.

Според специалистът разминаванията между очакванията за добро прекарване и реалността могат да доведат както до гняв за пропиляното време, така и до потиснатост, нервна напрегнатост, отчаяние, умора, изтощеност, избухливост, изблици на ярост. Това е причина за влошаване на взаимоотношенията в семейството и на работното място между колеги, посочи психологът.

Светослав Фингаров съветва за пълноценна почивка да не разчитаме само на отпуската. По думите му много по-важно е умението да направим балансирано ежедневието през цялата година, така че между работните ангажименти и свободното време да има здравословна връзка. Необходимо е да се редуват и по-леките работни задачи, които позволяват гъвкавост и свобода, с такива, които са по-отговорни и искат повече концентрация. Тази гъвкавост води до баланс в живота като цяло, смята психологът.

Според него пътят към здравословната почивка е по-честото излизане в отпуск. Най-хубавият вариант е да бъдат осигурени няколко по-краткотрайни почивки през цялата година. Доброто планиране и балансът между работа и развлечения са важни и не могат да се компенсират само от една по-дълга отпуска, категоричен е Светослав Фингаров.

Дългият отпуск дава възможност за по-пълно отдалечаване за определен период от време, но по-честите почивки осигуряват чувството за разнообразие и бягство от предвидимото и повторяемото.

Психологът смята, че по време на почивка хората трябва да се абстрахират от социалните мрежи, както и от контакти с непознати, които могат да ги натоварят. Добре е да бягат и от вълните негативна информация в общественото пространство, които стресират и депресират.

Депресията след ваканция е неизбежна и понякога продължава със седмици Стресът след завръщане от отпуск засяга много хора по света, а леките форми на депресия са почти неизбежни, коментира Светослав Фингаров. Последиците от този вид особен стрес са не само психически, но и физически, допълни психологът. Завръщането към ежедневната повторяемост в работата доста често продължава с дни, дори седмици, и се стига до момент, в който се оказваме затрупани със задачи, а още тъгуваме за отпуската и не сме си възвърнали мобилизацията за работа. Така нормализирането на ситуацията става много по-трудно, допълни Фингаров.

Психологът съветва за избягване на напрежението хората да си оставят по един ден за адаптация в началото на почивката и един преди завръщането на работа.

Коментари
Коментари (0)
Коментирай
 
Добави Коментар