137 години от раждането на Фердинанд Порше

  • 03 септември 2012 20:49

  • 2864
  • 0
137 години от раждането на Фердинанд Порше
©

Фердинанд Порше е един от най-видните автомобилни конструктори на XX век. Роден е на 3 септември 1875 в семейството на тенекеджията Антон Порше във Вратиславице над Нисоу (Маферсдорф), днес част от агломерацията на Либерец в северна Чехия.

Антон Порше не одобрявал опитите на сина си с електричество. На него му бил нужен наследник в тенекеджийската фирма. Но след като младият Фердинанд сам сглобил динамо, което изработвало достатъчно електроенергия за осветяване на дома им, бащата склонил да посещава вечерните курсове на либерецкия техникум, който завършил на 19-годишна възраст.

Талантът на Фердинанд бил забелязан от собственика на вратиславската фабрика за килими барон фон Гинцкий и той го препоръчал на една електротехническа компания във Виена. Младежът започнал работа в отдела за подобрения и опити, като постепенно бил повишен до негов ръководител. Там, заедно с придворния майстор на каляски Лудвиг Лохнер, в края на XIX век създал първия си състезателен автомобил с два електродвигателя с мощност две и половина конски сили (Grand Prix на изложението в Париж през 1900 г.). По същото време задочно посещавал Виенския технически университет. Създал и автомобил с комбиниран бензинов и електродвигател, с който за пръв път в историята се удало да се надхвърли скоростта от 80 км/ч.

Още през 1906 година е избран за директор на виенския филиал на фирмата "Даймлер". Под негово ръководство се създават моделите „Принц Хайнрих“, „Саша“, „АДМ“ и „АДР“.

За разработка на военна техника през годините на Първата световна война Порше е удостоен с титлата Професор на Виенския технически университет, без да има висше образование, и е награден от император Франц Йосиф I (1848 - 1916) с „Кръст за заслуги“.

От 1923 до 1928 г. заема длъжността Главен инженер в щутгартската компания Daimler AG, оглавявайки отдел за разработка на състезателен автомобил с двулитров бензинов двигател.

Най-знаменитите модели на Мерцедес, построени под ръководството на Фердинанд Порше, стават спортните модели S и SS.

На 6 март 1931 г. в Щутгарт се открива конструкторско бюро „Порше“, занимаващо се с конструирането на всякакъв вид двигатели с вътрешно горене. Скоро след това, по заявка на фирмата Цюндап били построени три автомобила марка Фолксауто, които стават прототип на легендарния Фолксваген Костенурка. Разработката е довършена малко преди Втората вветовна война и скоро хиляди коли с марката VW тръгват по пътищата на Германия. Историците и биографите на Порше са единодушни: ако той бе създал само този автомобил, и тогава името му щеше да бъде на почетно място в историята на автомобилната индустрия.

По време на Втората Световна война, бюро "Порше" създава вседеходи и амфибии на базата на Костенурката, тежкия танк "Кралски тигър", самоходното оръдие "Фердинанд" и 190-тонен свръхтежък танк.

В края на 1943 година при въздушните атаки на съюзниците е унищожен целия архив на бюрото. На следващата година, заедно с останалите от разработките му документи Порше се премества в австрийското градче Гмюнд в сградата на местното лесничейство. Именно тук Фердинанд Порше и неговия 36-годишен син и сътрудник Фердинанд Антон Ернст - Фери посрещат края на войната.

След освобождението на Австрия правителството налага запор на всички германски активи и имущество, в това число и капитала на бюро "Порше". Налага се спешно да се търси кредитиране. Решение да спонсорират компанията взимат двама швейцарски бизнесмени - Бланк и фон Ценгер, притежатели на рекламна компания.

Връщането на бюрото в Германия става през 1949-1950 година, като за седалище на фирмата отново бил избран районът на Щутгарт. Фердинанд не се радва дълго на завръщането си в Германия. Той умира на 30 януари 1951 година от инсулт. Синът му поема изцяло управлението и развитието на семейната фирма.

Последвайте канала на

2864 0

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини