Кибертормозът се прави като гладиаторските битки - за публиката, смята експерт

  • 21 април 2016 07:57

  • 2255
  • 0
Кибертормозът се прави като гладиаторските битки - за публиката, смята експерт
© GettyImages

Кибертормозът се прави като гладиаторските битки - за публиката. Разпространява се твърде бързо, относително анонимен е,случва се без да има директен контакт между жертвата и насилника, коментира пред БТА кризисният психолог Младен Владимиров, който е ръководител на Центъра за кариерно ориентиране към МОН в София-град.

Българският учител все по-добре се справя с терора в реалния свят, твърди Владимиров. Според психолога там е по-лесно, защото насилникът е видим, разпознаваем и все пак е под контрола на училището.Този, който се случва чрез средствата на информационно-комуникационните технологии е скрит, може да продължи и в извънучебно време. Агресията и конфликтите са едната страна на насилието между ученици, смята специалистът. По думите му тормозът е по-различен, той е злонамерена проява, която се повтаря във времето. При него винаги има дисбаланс на силите - по-голям ученик мъчи по-малък, или група тероризира свой съученик, поясни Владимиров.

Аналоговите телефони не са спасение от кибертормоза

Аналоговите телефони не са спасение от кибертормоза, категоричен е експертът. Владимиров отбеляза, че много родители купуват на децата си морално остарели телефонни апарати, за да не се разсейват със забавленията, предлагани от смарт устройствата. Те обаче не се оказват препятствие пред различните форми на тормоз. Например, на детето се звъни постоянно в часовете, с цел да бъде наказано за това от учителя, или когато се знае, че му е невъзможно да говори, също и в малките часове на нощта, посочи Владимиров.

Изпращане на заплашителни или обидни съобщения е втората форма на тормоз, която е получила по-голямо разпространение с възможностите за създаване на профил в някой от мобилните оператори и използване на опцията за 20 безплатни sms-а. Те предизвикват засилване на тревожността у детето, а това дори само на физиологично ниво води до негативни промени, предупреждава специалистът.

Не са редки случаите на смяна на езика на телефонния апарат, ако насилникът е успял да се добере до устройството. Той обръща езика на арабски, иврит, или китайски и така прави телефона неизползваем, разказа Владимиров. Подобна е ситуацията и с въвеждане на грешни пароли, докато апаратът бъде блокиран. Често насилникът просто сваля батерията на апарата. Така жертвата обикновено разбира късно, че телефонът не функционира, обясни експертът.

При смарт устройствата е по-страшно, защото там се изпраща и текст с картинка. Създава се фалшив профил с името на детето, крадат се снимки от истинския му профил, канят се приятелите му, след което започват да се пишат обидни и лоши неща за тях и това предизвиква социална изолация на ученика. Подобна е ситуацията и когато насилник поиска паролата на свой съученик за Фейсбук или Туитър под предлог да провери нещо свое. След което я сменя и прави каквото пожелае, включително и групи срещу преподаватели. Или се открадва снимка. Прави се дискредитиращ колаж и се пуска, поства, лайква, шерва и т.н., с цел детето да бъде обидено, засрамено, натъжено, посочи психологът.

Една от формите на училищен тормоз е изключване от общи дейности - блокиране във Фейсбук, изолиране от групата.Това е силно депресиращо за обекта на кибертормоз, защото за гимназиалната степен социалното развитие и групата на връстниците е най-важна, тя е огледало на ученика, подчерта Владимиров.

От март Фейсбук добави нови икони. Освен синьо палче, вече има сърце, усмивка, изненада, натъжено, гневно дете. С натискането на последните две икони ученикът, обект на кибертормоз, събира негативен рейтинг, вместо желаните лайкове, за които се бори всеки във виртуалното пространство. Това го потиска и понижава самочувствието му, отбеляза психологът.

Недоброжелатели злоупотребяват със снимки по бански костюми на момичета, обикновено направени при почивка на море, алармира специалистът. Най-често шестокласнички, или седмокласнички, които желаят да се покажат по-големи, да се еманципират с родителите, започват да си пишат с младежи, които им искат еротични снимки, т. нар. секстинг. След което фотографиите се препращат на приятели или познати, дори се споделят в социалните мрежи, разказа Владимиров.

Възможно е дори да се прави профил на девойката в сайт за запознанства, който я представя като пълнолетна, започва да й се изгражда имидж на леко момиче, търсят я по-възрастни господа. Затова албумите със снимки от морето е добре да бъдат заключени и да бъде ограничен кръгът на хората, които могат да ги виждат, съветва Владимиров.

Кибертормозът не пропуска и учителите, които биват снимани с телефони по време на час, в злонамерени клипове се вкарват откъси от часа, извадени от контекста, интерпретират се в обидни за преподавателя варианти, разказа психологът.

Кибертормозът е труден за контрол

Създадена е обаче възможност за справяне и намиране на помощ, поясни Владимиров. Чрез сайта https://cybercrime.bg/bg само с натискане на червения бутон "Подай сигнал", детето може да контактува със специалист от ГДБОП. Сигналът се получава и ГДБОП извършва действия по предотвратяване на киберпрестъпление, или увличане на детето в такова. На системата детето трябва да подаде ЕГН-то си или телефон.

Защита предлага и линията за онлайн безопасност https://safenet.bg/bg/. Методиката там позволява децата да пишат на човек, който да ги информира стъпка по стъпка какво да правят, когато са оплетени в мрежата на кибертормоза, посочи Владимиров. По думите му обаче най-добрият начин е превенцията. Според психолога децата трябва да се насочват да използват социалните мрежи за положителни емоции и контакти. Това е като нож - с него можем и да убием човек, и/или да отрежем хляб,отбеляза Владимиров.

Последвайте канала на

БТА
2255 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини