Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за висшето образование

  • 26 ноември 2015 14:22

  • 2517
  • 0
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за висшето образование
© Novini.bg

Депутатите приеха на първо четене 4 законопроекта за промени в Закона за висшето образование. В пленарна зала бяха разгледани общо 6 законопроекта, но два от тях не получиха одобрението на народните представители.

Законопроектът на Милена Дамянова бе подкрепен със 107 гласа „за”, 8 „против” и 9 „въздържали се”. Законът за изменение и допълнение на Закона за висшето образование усъвършенства разпоредбите, уреждащи статута и функционирането на Националното представителство на студентските съвети (НПСС) като орган, изразяващ на национално ниво интересите на студентите и докторантите.

Законопроектът на Министерски съвет бе приет със 109 гласа „за”, 8 „против” и 9 „въздържали се”. В мотивите се посочва, че се предвижда предоставяне на възможност държавните висши училища да провеждат обучение срещу заплащане при определени условия и по ред, извън финансирания от държавата прием и в рамките на определения по чл. 83, ал. 3, т. 1 от ЗВО капацитет на съответното професионално направление или капацитет на специалността от регулираните професии. Във връзка с това в законопроекта се предвижда регулиране на максималния размер на таксите за платено обучение по чл. 21, ал. 2 от ЗВО, като той не може да бъде по-висок от 170 на сто от съответните диференцирани нормативи, определени по реда на чл. 91, ал. 2, т. 1 от ЗВО. Платеното обучение се установява, за да се удовлетворят желанията на кандидат-студенти и кандидат-докторанти, които имат финансови възможности и интерес за обучение по специалности от професионални направления, за които към даден момент държавата не осигурява финансов ресурс. Предлаганите промени ще ограничат финансирането на определени професионални направления, в които висшето училище не успява да се конкурира успешно с останалите. Това ще го мотивира да фокусира усилията си главно в направленията, в които обучението е с достатъчно високо качество и с добра реализация на студентите. Така по естествен начин ще се укрепят професионалните направления, подготвящи най-добрите специалисти.Като резултат от промяната в чл. 77 от Закона за висшето образование се очаква засилване на конкуренцията между висшите училища, повишаване качеството на обучението и на научните изследвания, в т.ч. утвърждаването на институциите за висше образование като научни центрове.

Предложението на Борислав Борисов от АБВ бе подкрепено с 96 гласа „за”, 6 „против” и 21 „въздържали се”. Законопроектът на Милен Михов и Борислав Великов бе приет с 99 гласа „за”, 0 „против” и 23 „въздържали се”. В мотивите се посочва, че с промените в Закона за висшето образование, обнародвани в бр. 61 от 2011 г., се е дало възможност на българските висши училища да привличат чуждестранни студенти не само на територията на Република България, но и в техни звена в чужбина. Борислав Великов обясни, че предлагат да се избегне понятието „звено” и да уеднакви практиката и да се даде възможност на наши висши училища да разкриват териториални поделения.

Предложението на Петър Славов, което от ДПС определиха като обидно, бе отхвърлено с 41 гласа „за”, 28 „против” и 56 „въздържали се”. В мотивите се посочва, че изборната позиция на ректора, зам.-ректорите и деканите, техните отговорности, права и задължения в учебен, научен и административен план изискват притежаването на съответен опит като хабилитирано лице, включително в обхвата на процедурите по Закона за развитието на академичния състав. По този начин ще се гарантира притежаването на необходимия опит и компетентност от лицата, кандидатстващи за подобна позиция, което е в интерес както на съответното висше училище, така и на преподаващите и обучаващите се в него лица. 

Законопроектът на Румен Гечев и група също беше отхвърлен с 25 гласа „за”, 61 „против” и 33 „въздържали се”. Общо три са основните промени, които се предлагат: разширяване на автономията на висшите училища за провеждане на научни изследвания чрез създаване на възможност за разкриване на изследователски центрове и клъстери; промяна на модела на финансиране на висшите училища, свързан с повишаване на възнагражденията на университетските преподаватели, въвеждане на минимални прагове на заплащане, както и намаляване на таксите за обучение в държавните висши училища. 

Последвайте канала на

Филип Епитропов
2517 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини