Космически лъчи откриват дефекти в сградите

• 03 юли 2015 14:52

Космически лъчи откриват дефекти в сградите

Учени и инженери могат да използват високоенергични космически лъчи, за да откриват строителни дефекти в остаряла инфраструктура и така да предотвратяват аварии и срутвания. Изследователи от Националната лаборатория в Лос Аламос, САЩ са открили начин да впрегнат силата на мюоните – елементарни частици, идващи от Космоса, които непрекъснато се сблъскват със земната атмосфера.

Учените са разбрали как чрез тези частици да откриват дебелината на бетонни стени и целостта на метални тръби. Техниката позволява без физически проби да се откриват пукнатини и дефекти, пише "Новинар".

Откритието ще бъде най-полезно в областта на енергетиката, където инфраструктурата бързо остарява и има нужда от смяна, което е трудоемко и изисква време и много усилия да се намери къде е проблемът в бетонни сгради и други конструкции. Радиацията, необходима за измерването, вече е налична в атмосферата, така че методът не е опасен.

Мюоните са заредени елементарни частици, които се формират, когато космически лъчи с висока енергия се сблъскват с горната атмосфера на Земята. Те са повече от 200 пъти по-тежки от електроните и могат да преминават безпрепятствено през камък и метал.

Средно 10 000 мюони удрят всеки квадратен метър от земната повърхност всяка минута и докато преминават през твърди предмети, траекторията им се променя в зависимост от плътността на обекта.

Именно това им свойство ще позволи на учените да сканират вътрешността на стени, тръби и плочи.

В момента със същата цел се използват рентгенови лъчи и ултразвук, но това налага спиране на работата на инфраструктурата и премахване на изолацията, както и излъчване на радиация, която може да бъде опасна за хората. Мюоните от своя страна са безопасни, защото са част от естествения радиационен фон на Земята.

Освен в горните слоеве на атмосферата тези „космически лъчи” се образуват и в ускорителите на елементарни частици.

FM

2015.09.08 | 13:49

Тези учени трябва да се научат, да откриват дефекти в Човешките глави.