Учени от ЦЕРН откриха две нови частици в семейството на барионите

• 19 ноември 2014 14:54

Учени от ЦЕРН откриха две нови частици в семейството на барионите
© Getty Images/Guliver

Учени, работещи в един от експериментите на Големия адронен колайдер - детектора LHCb, са открили две нови частици в семейството на барионите, съобщават от пресслужбата на ЦЕРН (Европейски център за ядрени изследвания).

Изчисленията, довели до откриването на частиците, наречени Xi_b'- и Xi_b*-, са направени на базата на данни, получени от Големия адронен колайдер през 2011-2012 г. Ускорителят беше спрян за двегодишен ремонт през февруари 2013 г. и догодина ще поднови работата си с удвоена мощност.

През 2012 г. в експеримент на ЦЕРН - детектора CMS, беше открита друга нова субатомна частица - барион Xi_b*0. Откриването й беше приветствано от учените, тъй като има принос за по-доброто разбиране на силното ядрено взаимодействие - една от четирите фундаментални сили във физиката, определящи структурата на материята.

Подобно на добре познатите протони, които ускорява Големият адронен колайдер, новооткритите частици са бариони, съставени от три кварка, свързани помежду си от силно ядрено взаимодействие. Различни при тях са типовете кварки. За разлика от барион Xi_b*0, който съдържа горен, странен и дънен, и двете нови частици съдържат чаровен, странен и дънен кварк. Благодарение на тежките b кварки, новооткритите бариони са над шест пъти по-масивни от протон, пише БТА.

"Природата беше благосклонна към нас и ни даде две частици на цената на една", казва Матю Чарлз от изследователския екип.

Константин Тодоров

2015.06.12 | 16:50

Тези се занимават с изследвания и на антиматерия и кога ли ще стане някоя беля.Човека е нанаситно същество,някой ден може да си самоунищожим планетата.

2015.06.09 | 00:56

Вие сте "дървен философ"!

2014.11.20 | 00:33

А ти железен ли си?Аз като един “дървен философ“,мога и да ти кажа кой пише на “Вие“ в сайтовете.Nali?