Учени откриха стволови клетки, лекуващи слепота

• 02 октомври 2014 18:35

Учени откриха стволови клетки, лекуващи слепота
© Getty Images/Guliver

Лекари откриха лек за слепотата. Милиони незрящи могат да бъдат спасени благодарение на британски учени, които са открили специални стволови клетки в очите, пише в. "Дейли експрес", цитиран от БТА.

Откритието на специалистите от университета на Саутхемптън може да предизвика революция в борбата срещу очните заболявания, като например свързаната с възрастта дегенерация на макулата – водещата причина за слепота във Великобритания. Макулната дегенерация обикновено се проявява след 50-годишна възраст, с течение на времето се влошава и накрая води до пълно ослепяване, като 90% от случаите са нелечими. В страната дегенеративното състояние засяга един на петима души до 75-годишна възраст.

Авторите на изследването са открили специални стволови клетки в предната повърхност на окото, които могат да бъдат стимулирани да се държат като чувствителните към светлина фоторецепторни клетки. Именно тяхната загуба води до необратима слепота. Учените се надяват, че откритието им ще доведе до революционни нови методи на лечение.

Изследователите обясняват, че новооткритите клетки са достъпни и притежават изненадваща гъвкавост, което ги прави атрактивен клетъчен ресурс за бъдещи терапии. Тези клетки се намират в част от окото, известна като Limbus corneae – тясна ивица в горната очна повърхност между прозрачната роговица и бялата склера.

Изследването на британските специалисти, публикувано в сп. "PLOS ONE", показва, че специалните стволови клетки могат да бъдат извлечени и култивирани и при подходящи условия да бъдат накарани да се държат като фоторецепторни клетки.

Още по-важно според специалистите е, че въпросните клетки са налични в очите на възрастните хора, дори и над 97 години.

Мая Йорданова